Áremelést hoz a hideg tél, a költségnövekedés és a keresletélénkülés - A baromfiágazat bízik a fogyasztókban
2012. február 28., 21:27
Mintegy 8-10 százalékkal emelik tavasszal a baromfihúsok átadási árait a hazai baromfiipari vállalkozások, hogy fedezzék a növekvő költségeket, de a drágítást most a piaci kereslet élénkülése is alátámasztja - közölte Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács (BTT) igazgatója. Az ágazati szereplők ugyanakkor bíznak abban, hogy a fogyasztók továbbra is előnyben részesítik a jó minőségű hazai baromficikkeket az importból származó termékekkel szemben.
Az árváltoztatásokat részben az indokolja, hogy a tartós hideg tél a hazai termelőknek jelentős többletkiadásokat okozott. Emellett azonban az energiahordozók és az üzemanyagok árai, illetve a munkabérterhek is nőttek az ágazatban. A többletköltségek a baromfitermékeknél összességében 8-10 százalékos drágítást tesznek szükségessé, amely tavasszal valószínűleg két lépcsőben valósul meg.
Csorbai Attila tájékoztatása szerint az idei tél nem csak Magyarországon, hanem Európa szerte is gondot okozott a baromfitartóknak. A szélsőséges időjárásra jellemző volt, hogy néhány napig még Rómát is hó borította. A hideg idő miatt nőtt az egyébként is dráguló energiahordozók baromfiágazati felhasználása és a szállítás is egyre nagyobb összegeket emészt fel. Így a többletköltségeknek előbb-utóbb európai szinten is meg kell jelenniük a termékárakban, de az árnövekedést most az is alátámasztja, hogy a piaci kereslet növekszik, az európai raktárkészletek pedig gyakorlatilag kifogytak. A költségnövekedést általában nem mindig követi áremelkedés, de a keresleti piac most a pluszkiadások elismertetésére is lehetőséget teremt - húzta alá az igazgató.
Áremelkedés esetén mindig kalkulálni kell azzal, hogy a fogyasztás csökkenhet. Ugyanakkor ez az alapvető élelmiszerek esetében nem a drágulással egyenes arányban valósul meg, és a baromfitermékek széles skálája lehetőséget teremt arra, hogy minden fogyasztó a "pénztárcájához" igazíthassa a termékválasztást. Az ágazati szereplő az áremelés ellenére is bíznak abban, hogy a fogyasztók továbbra is a jó minőségű hazai termékeket részesítik előnyben az importból származó baromficikkekkel szemben - hangsúlyozta Csorbai Attila.