Baromfi Termék Tanács
HU, de tojás! Az Európai Bizottság adatai az európai baromfipiacról BTT-MOL együttműködés Víziszárnyas-termékek előállításának kódexe Sigillanda tojásbélyegzők MBH Bank - Agrárcentrum Agrármarketing Centrum

AVEC-küldöttgyűlés Marseilles-ben: fenn kell tartani a baromfiágazat eredményességét

2014. október 9., 12:04

Október 2-5. között Marseilles-ben tartotta küldöttgyűlését az európai vágóüzemek egyesülete (AVEC) a francia FIA és CIDEF társszervezésében. A háromnapos rendezvényre mintegy 160 küldött érkezett. A küldöttgyűlés jelmondata a "Keeping poultry business profitable with European Standards" vagyis "Az EU-s baromfiágazat nyereségességének megőrzése az EU-normák betartása mellett" volt.

AVEC küldöttek a teljes európai baromfi termékpályát (tenyésztők, keltetők, vágóhidak) képviselik. Megnyitó beszédében a leköszönő spanyol elnök, Federico Felix részletesen bemutatta az elmúlt évek ágazati kihívásait. Előadásában kiemelt szerepet kaptak a kereskedelmi megállapodásokkal, illetve az egyéb kereskedelemmel kapcsolatos ügyek (EU-n kívüli országokkal) valamint az EU baromfiiparának globális versenyképessége is. "A kérdés az, hogy tartható-e nyereségesen az EU baromfitermelése egy globális piacon, s ha igen, miképp." - fogalmazott Felix.

E kérdéssel összefüggésben egyik fontos elem lesz a fogyasztók tájékoztatása, informálása a baromfihúsok eredetéről. Ennek első szabályozási lépése megtörtént, a (friss baromfihúsok esetében), de további kihívást jelent az iparág számára az, hogy a tovább feldolgozott termékek, illetve a baromfihúst összetevőként komponensként használó termékeknél is megvalósulhasson ez a jelölés.

Az EU Bizottság Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatóságának (DG SANCO) vezetője Koen Van Dyck, "Élelmiszer-riasztási rendszer és képzés" című előadásában felvázolta az Európai Bizottság felmérésének eredményeit, amely a fogyasztók baromfihússal kapcsolatos elvárásait, valamint a fogyasztási attitűdöket vizsgálta. Elmondta, hogy mind a jelenlegi, mind a következő törvényhozási munkában kiemelt feladatot jelent majd a jelölés, amely nemcsak a származás/eredet,, hanem az állati termék előállítás szempontjából fontos más paraméterek egységes jelölését is jelenti majd (állatgyógyászati ​​készítmények, takarmány, állatjóléti és élelmiszer-higiénia, stb.).

Előadásában szólt a szabadkereskedelmi megállapodásokról is, s hangsúlyozta, hogy "az EU élelmiszerlánc normái megfelelő szintű védelmet biztosítanak az EU lakosságának." .

Jean-Jacques Vandenheede, az AC Nielsen Európa igazgatója előadásában betekintést nyújtott az élelmiszerfogyasztási, vásárlási trendek alakulásáról az egyes országok kiskereskedelmi eredményei alapján. Bemutatta a fogyasztási szokásokat befolyásoló legfőbb tényezőket, s rávilágított, hogy a fogyasztói megítélés és értékelés sok esetben nagymértékben eltér a valóságtól. Példaképpen hozható az e-kereskedelem, amely az EU-ban a napi fogyasztási cikkek esetében szerény részesedésű, ugyanakkor mind a piac, mind a fogyasztó annak jelentőségét jelentősen túlértékelik. Előadásának nyitó és zárógondolatát megfontolandónak tarthatjuk: "Mindenki a saját szerencséjének a kovácsa".

A McDonalds cégcsoport előadását Willy Brette alelnök, (Franciaország és Dél-Európa beszerzés, minőség és a logisztika szakterület) és Keith Kenny, (a fenntarthatóság és a vállalati társadalmi felelősségvállalás) mutatta be.

McDonalds baromfihús-termékek jövőbeni beszerzési stratégiájában hangsúlyos kérdés lesz a fenntarthatóság, a környezetvédelem, valamint az állatjólét. A McDonald STEP programja három kulcskérdésre koncentrál a jövőben: ökonómia, környezetvédelem és etika, illetve ezek megfelelő egyensúlya a termelésben és a termékben.

Peter van Horne az a Wageningen Egyetem Agrárgazdasági Kutatóintézet (LEI) professzora, az EU baromfihús-ágazat versenyképességét vizsgálta a termelési költségeken keresztül. A költségadatok rámutatnak, hogy az EU egyes intézkedéseinek következményeként felmerülő többletköltségek (állatjólét, élelmiszerbiztonság, állategészségügy, stb.) ugyan rendkívül "fair"-ré azaz tisztességessé, etikussá tették a termelést, ugyanakkor ezzel párhuzamosan csökkent versenyképesség. Ily módon az EU baromfiszektora kiszolgáltatott helyzetben van a szabadkereskedelemben (Free trade). A professzor szerint meg találni az egyensúlyt a "free trade" és a "fair trade" között.

Paul van Boekholt, a Hubbard kereskedelmi igazgatója érdekes és újszerű szempontból elemezte a húscsibe piacait. A több szempontból szegmentált piaci felosztás mögött meglátása szerint valós fogyasztói igények vannak. "Az európai termelés sokszínűségét növelik a különböző alternatív technológiákban nevelt húscsibék, és ugyanezt gazdagítják a lassú növekedésű fajták." - mondta.

Jean Arthuis, az újonnan megválasztott EP-képviselő a jövőbeni Európai Unióról fogalmazott meg véleményt. Meglátása szerint csak azt követően képzelhetőek el az EU-n kívül szabadkereskedelmi megállapodások, miután az EU-n belüli szabályok teljesen egységesek, harmonizáltak.

Az előadások szövege október 15-ig a következő linkre kattintva tekinthető meg, az AVEC-közgyűlésről szóló angol nyelvű összefoglaló pedig itt olvasható el.

Védjegyeink

Magyar Baromfi Koronás Tojás
Tojáskihívás
Tojásos ételek
Végy egy tojást! - Tojásos fogások
A tojás maga a csoda - Tojás kisokos
Impresszum | Jogi és adatvédelmi nyilatkozat