Évi ötmillió ügyet intézhetnek az ismét létrejövő járási hivatalok
2012. július 18., 11:52
Elsősorban okmányirodai feladatok, a gyermekvédelmi és gyámügyek, valamint egyes szociális, környezetvédelmi igazgatási ügyek intézését veszik át a településektől a jövő év elején 30 év után ismét megalakuló járási hivatalok - jelezte a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium. A jogszabály több mint 80, törvényi szinten szabályozott államigazgatási feladatot határozott meg a járások számára. A jegyzőktől átkerülő államigazgatási ügyek évi csaknem ötmillió államigazgatási ügy intézését jelentik a járási hivatalokban, így az összes államigazgatási ügy több mint 40 százaléka kerül ide.
A jegyzőknél maradnak egyebek mellett a helyi adóval összefüggő igazgatási, az anyakönyvi és állampolgársági ügyek, a települési polgári védelmi feladatok, valamint az ipar- és kereskedelmi igazgatási, a hagyatéki eljárás és az óvodáztatási támogatás. A legtöbb feladatot az okmányirodáktól átvett ügyek fogják jelenteni a járási hivatalok számára. Ezek nagy részét a személyi adat- és lakcímnyilvántartással, az útlevél- és a közlekedési igazgatással kapcsolatos feladatok adják.
A járási kormányhivatalokhoz kerülnek például a gyermekvédelmi és gyámügyek. A gyámhivatalok járási gyámhivatal néven folytatják munkájukat. A szociális igazgatási ügyek egyharmada is a járási hivatalokhoz fog tartozni. A munkaügyi kirendeltségek, a népegészségügyi intézetek, a körzeti földhivatalok és az állat-egészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hivatalok is a járások szakigazgatási szerveiként végzik majd feladataikat.
Ugyancsak a járások látják majd el szinte kizárólagosan majd a kommunális igazgatással, valamint a menedékjogi ügyekkel kapcsolatos feladatokat is. A fővárosban 23 kerületi hivatal kezdi meg működését jövő januárban.