Hatalmas előrelépést hozna az ágazatban a Baromfi Termék Tanács stratégiája
2013. október 11., 16:22
Jelentősen javulnának a hazai baromfipiaci szereplők pozíciói, ha megvalósulna a Baromfi Termák Tanács (BTT) hétéves ágazati stratégiája - állapította meg egy közelmúltbeli előadásában Földi Péter, a BTT szaktanácsadója. Az ágazatban 2014-2020 között mintegy 315 milliárd forint beruházásra lenne szükség. Ezzel többek között el lehetne érni, hogy Magyarország megszerezze az első helyet az egy főre jutó európai baromfihús-exportban.
A hazai baromfiágazat pozitív jellemzői közé tartozik, hogy 95 százalékban mai is magyar tulajdonosi háttérrel működik - állapította meg Földi Péter. Termelési nagyságát - egyetlen állattenyésztési ágazatként - megőrizte, és 60 ma is ezer embert foglalkoztat. A szektor évente 30 milliárd forint adót fizet a költségvetésbe és 141 százalékos önellátási szinten termel. Ehhez hazai takarmányt használ fel, exportját pedig folyamatosan növeli. A részletes előadás a következő linkre kattintva tekinthető meg.
Ugyanakkor aggasztó jelek is mutatkoznak az ágazat teljesítményében. A piaci szereplők a mai viszonyok között felélhetik tartalékaikat, versenyképességük csökken. Eközben erősödik a feketegazdaság, az áruházláncok dominanciája nő és az import is egyre komolyabb veszélyt jelent. Ezért az ágazat megerősítéséhez szükség van egy megalapozott stratégiára, amelynek megvalósításához állami szerepvállalás is kellene.
A BTT-ben kidolgozott stratégiája szerint a baromfiágazatban mintegy 315 milliárd forint fejlesztést kellene végrehajtani 2014-2020. között. A kalkuláció szerint ennek eredményeként 10-12 ezer többlet munkahely jöhet létre, a jobb minőségű baromfitermékek kiszorítanák a silány importot és 5-7 ezer fős építőipari-szerelői kapacitást lehetne lekötni. A stratégia megvalósításával vissza lehetne szorítani a feketegazdaságot és Magyarország első lehetne Európában az egy főre jutó baromfihús-exportot nézve.