Baromfi Termék Tanács
HU, de tojás! Az Európai Bizottság adatai az európai baromfipiacról BTT-MOL együttműködés Víziszárnyas-termékek előállításának kódexe Sigillanda tojásbélyegzők MBH Bank - Agrárcentrum Agrármarketing Centrum

Hogyan vált sikeressé az élelmiszerpiacon az osztrák AMA-védjegy?

2019. március 18., 09:39

Az osztrák AMA védjegyről tartottak beszámolót a közelmúltban Budapesten. A védjegyet huszonöt év alatt sikerült elfogadtatni az osztrák fogyasztókkal, akik például a tojásnál 95 százalékban védjegyes termékeket vásárolnak.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara élelmiszeripari igazgatóságának kezdeményezésére Budapesten tartott előadást Christian Jochum, az osztrák agrárkamara marketingigazgatója és Martin Greßl, az osztrák AMA-marketing minőségirányítási vezetője az agrár-élelmiszeripari ágazat egészére kiterjedő osztrák AMA minőségrendszerről. Az osztrákokról köztudott, hogy lokálpatrióták, és a hazai árut részesítik előnyben. Mindezek ellenére Ausztria joggal tartott attól, hogy uniós csatlakozása után a tágra nyíló határok miatt ez a helyzet gyökeresen megváltozhat.

Ezért is alkották meg még a belépés előtt a kereteket biztosító jogszabályi hátteret, és hozták létre az AMA minőségrendszert. Hogy helyesen gondolkodtak, azt bizonyítja, hogy az ottani termékek iránti kereslet nemhogy csökkent volna, még növekedett is azóta.

Az AMA védjegy 3 pillére a követelményeknek megfelelő, tanúsított kiváló minőség, a nyomon követhető eredet és az előállítástól a bolti értékesítésen át a fogyasztóig terjedő független ellenőrzés. Ez így együtt jelenti a teljes értékláncot és a teljes körű minőségbiztosítást a termőföldtől az asztalig.

Az AMA-marketing finanszírozásában a termékpálya minden szereplője részt vesz. A költségvetés legfontosabb összetevői az AMA szövetségi törvény szerint szabályozott, ágazatonként eltérő mértékű járulékokból befolyó adó jellegű díjak, illetve az EU-társfinanszírozás és értékesítés. Ezek összege együtt körülbelül 20 millió eurót tesz ki évente.

Az AMA értékrendjében fontos szerepet tölt be a regionalitás, a differenciálás, ezért támogatja a hozzáadottérték-teremtő stratégiai szövetségek és partnerségek létrehozását, figyelembe véve az állatjóléti és környezetvédelmi elvárásokat, a piaci trendeket és a változó fogyasztói igényeket is.

Az eredmények azt mutatják, hogy termékfajtáktól függően eltérő mértékben – a tejnél és a tojásnál ez 95% –, de a védjegyes termékek piaci részesedése bőven meghaladja az 50%-ot az osztrák kiskereskedelmi forgalomban. A védjegy ismertsége 95 százalékos, az osztrák mezőgazdasági termékek exportja pedig több mint hatszorosára nőtt Ausztria 1995-ös európai uniós csatlakozása óta.

Védjegyeink

Magyar Baromfi Koronás Tojás
Tojáskihívás
Tojásos ételek
Végy egy tojást! - Tojásos fogások
A tojás maga a csoda - Tojás kisokos
Impresszum | Jogi és adatvédelmi nyilatkozat