Nemzetközi üzletláncok ellenőrzik a cseh élelmiszerpiacot
2016. április 25., 09:14
A nagy nemzetközi üzletláncok ellenőrzik a csehországi élelmiszerkereskedelemnek már több mint kétharmadát. Közép-Európában ez számít a legmagasabb aránynak.
A helyzet nagyon komoly, a hagyományos cseh üzletek lényegében a túlélésért küzdenek – fogalmazott az MTI szerint Zdenek Juracka, a cseh hagyományos kereskedelmi szövetség (ACTO) elnöke. A kis élelmiszer-, illetve vegyesboltok száma különösen vidéken egyre csökken.
A Nielsen piackutató országos felmérése szerint csak tavaly 275 kis, legfeljebb 400 négyzetméteres üzletet zártak be Csehországban, a kis üzletek két százalékát. A jelentős részben hazai, tehát cseh élelmiszereket árusító szövetkezeti COOP csoport pedig a hét elején jelentette be, hogy az év folyamán több tucatnyi boltját fogja bezárni. Lukás Nemcík, a COOP szóvivője közlése szerint olyan boltokról van szó, amelyeket már nem tudnak nyereségesen működtetni.
A COOP ugyanakkor tárgyalásokat folytat az állammal és az önkormányzatokkal, hogyan lehetne helyenként ezeket a boltokat támogatásban részesíteni, és ezzel fenntartani. Tavaly a nagy üzletláncok is bezártak 11 szupermarketet, de megnyitottak négy új hipermarketet.
A Csehországban működő tíz legnagyobb nemzetközi üzletlánc 2015-ben mintegy 330 milliárd koronás forgalmat bonyolított le, ami - az autókereskedelem nélkül - a csehországi kiskereskedelem mintegy harmada. A vezető pozíció már néhány éve a Kauflandé, a második helyen az Albert, míg a harmadikon a Tesco csoport van. A Kaufland hálózat nyeresége tavaly 2130 millió koronát tett ki 55,2 milliárd koronás forgalom mellett.