Továbbra is élelmiszerekre költenek legtöbbet a hazai családok
2012. március 14., 13:52
A családok költekezésében a kereskedelem vezeti a rangsort, élelmiszerre és üzemanyagokra együttesen tavaly 356 milliárd forinttal költöttek, vagyis többet, mint egy évvel korábban - derül ki az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) összeállításából. Az idei első félévben ugyanakkor a piac zsugorodhat.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatain alapuló OKSZ összesítések szerint a háztartások költekezésének értéke 14 484 milliárd forint volt 2011-ben, és ez a kereskedelemben vásárolt termékek mellett egy sor további szolgáltatást is magában foglal. Élelmiszerekből, iparcikkekből, üzemanyagokból, járművekből 8485 milliárd forint volt az eladók bevétele. A tartós cikkekre - bútorra, műszaki cikkre - 1000 milliárd forintot költöttek a családok tavaly úgy, hogy a második félévben meglódult ezeknek a cikkeknek a vásárlása, ellensúlyozva az első félévi visszaesést. Külföldön a magyar családok több mint 500 milliárd forintot költöttek, nemcsak árura, hanem különféle szolgáltatásokra is. Az OKSZ összesítése szerint a háztartások a ruhavásárlást visszafogták, a 384 milliárd forintos forgalom 4 százalék volumen visszaesést takar. A kereskedelmi szakmai szövetség szerint a mérleget felfelé húzta 2011-ben "a zsebekbe jutó jövedelmek változása", ugyanakkor lefelé módosította a családok devizahiteleinek terhe, valamint az átlagnál nagyobb drágulás az üzemanyagoknál és az élelmiszereknél.
A szövetség előrejelzése szerint 2012 első félévében a piac kisebb mértékben zsugorodhat. Fontos tényező továbbra is az infláció, az árfolyamváltozás, ám a vásárlási szokásokat előreláthatóan továbbra is a fogyasztói ár uralja. Lényeges kérdés a devizahitelesek helyzete, hiszen az elmúlt időszakban ez volt a legnagyobb teher a fogyasztói piacon: ha szélesebb körben segítnek rajtuk, az erősítheti a kereskedelmet a második félévben - mutat rá az OKSZ.
Befolyásolja majd a fogyasztói piacot a nemzetközi hiteltárgyalások kimenetele is. A szövetség szerint jelenleg azzal lehet számolni, hogy a nemzetközi piacok kedvező megítélése a beruházásokon, továbbá a forint árfolyamváltozásán keresztül - közvetlenül és közvetve is - erősítő tényező lehet a fogyasztói piac számára.